Isnin, 17 November 2008

!st!m3wa bUat wan!tA s0L3haH…

Nisaa’,
Sesungguhnya kejadianmu terlalu indah tercipta dari tulang rusuk adam yang bengkok untuk dilindungi dan disayangi, bukannya untuk diciptakan daripada kepala untuk disanjung dan dipuja, bukan pula diciptakan daripada kaki untuk dipijak dan dijadikan hamba sahaya. Lanaran daripada keindahan ciptaanmu itu, kau umpama sekuntum bunga yang mana harum aromamu bias menarik perhatian sang kumban untuk mendekatimu. Adakah semudah itu kau menyerahkan diri pada sang kumbang?
Renungkanlah pada keindahan bunga mawar yang unggul terjaga berpagarkan duri sebagai bentengnya. Dari kejauhan harumannya mencuri perhatian. Kilauan warna yangnya yang memancar indah menjadi tarikan. Namun, lantaran pagar duri yang berbisa itu, sang kumbang tertunduk kagum terhadap keindahan yang terjaga sehinggakan ia berfikir beberapa kali sebelum mendekatinya.
Nisaa’
, Akuilah hakikat kejadian dirimu ini yang menjadi pelemah keimanan lelaki. Seandainya pakaian malu kau tinggalkan daripada tubuhmu dan perbatasan aurat kau pandang sebarangan, jadilah dirimu hanya sekuntum bunga yang indah tapi saying tak berduri.Kau tidak layak lagi dimahkotakan sebagai si mawar berduri.
Sesungguhnya utusan Allah ada menyatakan tentang bahaya dirimu, ‘tidak ada fitnah yang lebih besar selepas wafatku selain daripada fitnah yang berpunca daripada wanita’. Adakah kau mau menjadi penyabab terhumbannya lelaki ke neraka?
Ingatlah wahai Nisaa’ku sayang;
Ingatlah behawa cirri-ciri wanita solehah ialah apabila dia tidak melihat lelaki dan lelaki tidak melihat kepadanyakecuali atas urusan yang diizinkan. Sesuatu yang tertutup itu lebih indah dan berharga jika dibandingkan dengan sesuatu yang terdedah. Yang tertutup itu indah! Alangkah baiknya jika kau memelihara keindahan dirimu sebagai hadiah yang kudus, suci, mahal, dan berharga buat kumbang terpilih yang dijanjikan Allah buatmu.

Indahnya hidup ini andai melayarinyadengan bernaungkan keadaan Allah, betunjang ilmu dan kebenaran, bersulam akhlaq penuh menawan. Sesungguhnya wanita solehah menjdi idaman setiap insane soleh bernama Adam. “Wanita yang baik itu adalah untuk lelaki yang baik…”

Ya Allah, jadikanlah kami bidadari syurga yang abadi….
(adaptasi dari novel Tautan Hati)